2010. szeptember 10., péntek

Mivel helyettesíthető a liszt és a cukor?

A héten megint a táplálkozással kapcsolatban írom le a tapasztalataimat. Január óta nem fogyasztok se fehérlisztet, se cukrot. Eleinte nehéz volt ezeket pótolni, de szépen lassan megtanultam, mit mivel lehet helyettesíteni.

CUKOR
A cukor fogyasztása szerintem kis mértékben is káros, de ezt már kifejtettem korábban. Azonban azt nem, hogy mivel lehet pótolni. Ennek több alternatívája van, pénztárca és ízlés kérdése, hogy ki mit választ magának:



  • édesítőszerek: először mindenkinek ez az alternatíva jut eszébe, de sokan nem kedvelik, mert károsnak tartják. Szerintem ez nem így van, és a cukor még sokkal károsabb. Cukorbetegségben már sokan meghaltak, de az édesítőszerektől még sosem hallottam, hogy valaki meghalt volna. Természetesen itt is szét kell nézni, hogy mi mivel készül. Lehetőleg ne vegyünk aszpartam-tartalmú készítményeket, mert kellemetlen mellékhatásaik lehetnek, de a többiről ez nem mondható el. Nem képes függőséget okozni, mint a cukor. Erre egy példa: mikor édesanyám elkezdte kihagyni a cukrot az étrendjéből, mindig fájt a feje, és azt állította, az édesítőszertől van. Én azonban azt ajánlottam neki, hogy ne hagyja abba, mert hajlottam arra, hogy ezek csak a cukor elvonási tünetei. Ő hallgatott rám, és pár napon belül megszűntek a panaszai, azóta sem eszik cukrot. Természetesen ezekből a készítményekből óriási a választék, és mindenkinek meg kell találnia azt, amelynek legkevésbé érzi mellékízét. Árban is megtalálható mindenféle kategória.Érdemes megjegyezni, hogy természetesen a mértéktelen használat ebben az esetben sem ajánlott, ahogy semmilyen más termékből sem.
  • stevia: U1-es kódú, egy dél-amerikai gyógynövény kivonata, mely természetéből eredendően édes. A növény kivonatait (port, szirupot, tablettát) és a szárított tealeveleket a világ minden táján széles körben használják édesítésre (a kivonatok 30-250-szer édesebbek a nádcukornál). Én nem kedvelem, mert erős mellékíze van, de ismerek olyat, aki szereti. 20 g kb. 2000 ft, de sokáig elég erős édesítő hatása miatt. 
  • nyírfacukor: ez az általam leginkább kedvelt édesítőszer, mert szintén U1-es, viszont elég drága, fél kg kb. 2000 ft. Viszont semmi mellékíze nincsen, mindenhez használható.
  • update cukor: szintén természetes édesítőszer, árban megegyezik a nyírfacukorral, és semmi mellékíze nincs, kiválóan helyettesíti a cukrot. Eritritből, inulinból és némi fruktózból áll, energiatartalma negyede a normál cukorénak.
A mézet azonban nem ajánlom fogyás idején, mert magas a glikémiás indexe és gátolja a fogyást. Én akkor szoktam enni, mikor beteg vagyok, fáj a torkom, akkor bekapok egy kanállal, de édesítésre csak ritkán használom.


Van azonban egy trükk, amivel spórolni lehet, elég sokat: ha néha-néha beruházunk egy-egy U1 cukorra agy nyírfacukorra, használhatjuk úgy, hogy ha sütünk valamit, akkor édesítővel sütjük, de egy kanállal teszünk bele ezekből a cukrokból. Ez nagyban tompítja a mellékízt (szerintem teljesen el is veszi). Teában is lehet alkalmazni ezt a módszert, sőt mindenben :)

LISZT
  • update 1 lisztkeverék: magas rosttartalmú lisztkeverék, mely fogyás idején is alkalmazható, nem emeli meg a vércukorszintet. Az ára kb. 900-1200 ft fél kg. 
  • zabpehely: én sok süteményt darált zabpehelyből készítek el liszt helyett, és sok esetben működik, csak nem szabad túl finomra darálni. Egy sima kávédaráló két másodperc alatt elintézi, és van lisztünk. Ára változó, de a legolcsóbb talán a Lidl-ben, fél kg 170 ft. 
  • zabkorpa: szintén jó, még palacsintasütéshez is, esetleg használhatjuk felesben darált zabpehellyel, még jobb lesz az állaga. Ára: fél kg kb. 300-400 ft. Láttam már 1000 ft-ért is, nem éri meg megvenni, inkább járjunk utána, hol olcsóbb. A zabkorpának és zabpehelynek van még egy kiváló tulajdonsága: lehet ele husit meg mindenfélét panírozni. Én darált zabpelyhet használok liszt helyett, morzsa helyett pedig egész zabpelyhet vagy zabkorpát, mikor mi van itthon. Lehet kapni U1 panírmorzsát is, ami jóval drágább, de néha be lehet rá ruházni, és lehet felesben hígítani zabkorpával. Vagyis itt is sokféle alternatíva van :)
Nem használok teljes kiőrlésű lisztet sem, szerintem nemigen jobbak a sima lisztnél. Néha veszek tk kenyeret és reggelire azt eszem, de sütni nem szoktam belőle, mert akkor már inkább olyat sütök, amit este is megehetek bűntudat nélkül :)

    2 megjegyzés:

    1. Ez nagyon jó áron van, ha személyesen is át lehet venni, díjtalanul, egyébként nem sokkal lenne kevesebb az általam ismerteknél. Köszönöm szépen :)

      VálaszTörlés