2010. augusztus 23., hétfő

Milyen arányban legyen az edzéstervben a kardió és az erősítő mozgás?

Tegnap persze elfelejtettem megírni a múlt heti "kutatásom" eredményét. Szóval a kérdés az volt, hogy milyen arányban legyen az edzéstervben a kardió és az erősítő edzés.

Az általam leírtak nem egy szakértő szavai, hiszen hivatalosan semmi közöm nincs a mozgáshoz, hanem az általam olvasottakat ötvözöm eddigi tapasztalataimmal.

 Kardió edzés: A kardio-, vagy más néven aerob edzés általában olyan mozgásformát takar, amely a testet összetett módon megmozgató, magas pulzusszámon hosszú ideig végzett gyakorlatokból áll. Elvileg legalább 20 percig kell végezni, és a pulzusnak a zsírégető tartományban kell maradnia, amit a következőképpen lehet kiszámolni: (220-életkor)x0,65=zsírégető tartomány alsó határa (ütés/perc), (220-életkor)x0,75=zsírégető tartomány felső határa (ütés/perc). Ma már nem feltétlenül ezt tartják ideálisnak, de hosszú ideig a közepesnél kicsit magasabb pulzusszámon történő edzést tartották a leghatékonyabb zsírégetésnek. Mai "divatos" módszer: rövid ideig tartó magas intenzitású erőkifejtést (anaerob mozgás) és pihenő szakaszok (aerob fázis) váltakozását.

 Erősítő edzés: az izmok megdolgoztatásából áll. Bizonyított, hogy az erősítő edzések befejeztével a szervezet tovább égeti a kalóriákat.

A válasz nem olyan egyszerű, mint gondoltam. Szóval az biztos, hogy önmagában a kardió mozgás nem elég a fogyáshoz. Vagyis lehet vele fogyni, de kutatások bizonyítják, hogy sokkal hatásosabb a fogyás, ha mellette súlyzós edzéseket is végzünk. Végeztek egy kísérletet Amerikában, ami arról szólt, hogy 3 csoportra osztották a nőket, az egyik csak kardió, a másik csak súlyzós, a harmadik kombinált edzéseket végzett, és eredményként az jött ki, hogy azok fogytak a legtöbbet, akik a kombinált edzéseket végezték.
http://www.wellnesscafe.hu/mozgas/2007/zsiregetes_vagy_sulyzok


Az arányokról, hogy miből mennyit kell, keveset találtam, ugyanis szerintem ez személyfüggő, és attól is függ, kinek mi a célja, ki mit szeretne elérni. Van, aki izmosodni szeretne, van aki fogyni, van aki mindkettőt. Én úgy vagyok vele, hogy a heti 3x 30-40 perc futást tekintem kardiónak, a többit pedig erősítésnek. Mivel én fogyni már nem szeretnék (sokat), csak formálódni, szerintem már nem kell túlsúlyban lennie a kardiónak.
Sokan a leghatékonyabb edzésformának a kettő egyidejű használatát tartják, pl. 10 perc kardió, néhány erősítő edzés, 10 perc kardió, majd újra néhány erősítő edzés. Az ilyenfajta köredzések változatosak és nagyon hatékonyak is, állítólag 500-600 kalória is elégethető velük óránként. 

Azt azonban érdemes tudni, hogy helyi zsírégetés nincsen, a szervezet egyenletesen veszít a zsírjából. Tehát a testrészekre célzottan végzett gyakorlatok is az egész test zsírjából veszítenek, és az adott területre izmot építhetnek.

A másik dolog, mely a sport szempontjából nagyon fontos, hogy az ember sportolhat akármennyit, ha a táplálkozására nem figyel oda, ugyanis ez a kívánt cél elérésében sokkal nagyobb szerepet játszik, mint gondolnánk (kb. mozgás: 30 % táplálkozás 70%). Tehát nem megoldás az, hogy halálra eddzük magunkat, de közben mindent megeszünk, amit megkívánunk. És mivel sokak számára a mozgás az első lépcsőfok a fogyás útján, mindig gondoljunk arra, hogy ne rontsuk el az aznapi keményen befektetett munkát azzal, hogy nem megfelelően táplálkozunk! Az én személyes tapasztalatom az, hogy sokáig hiába csináltam a hasizomgyakorlatokat, nem volt látszata. Ha befeszítettem a hasam és megnyomtam, érezni lehetett a kemény hasizmot, azonban ezt eltakarta egy zsírréteg, amelytől mindaddig nem bírtam megszabadulni, míg el nem kezdtem másként étkezni. Persze most sem hibátlan, de látszanak a kockák a hasamon, amit eddig életemben még sosem tudtam elérni.


Tehát a lényeg a, hogy helyes táplálkozás mellett végezzünk hetente legalább kétszer kardió és kétszer erősítő edzést, így a fogyás és a megfelelő forma elérése biztosított!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése